Day 3- Wombats & Joel Alme

Shit klockan är snart halv två på natten när jag börjar skriva men...ska försöka beta av en dag till av festivalen inann jag somnar i a f...
Vi får se hur det går...


Apropå att sova ja.
Efter en slitsam torsdag dök man direkt i sängen med kläder o hela skiten på efter den lååååna vandringen.
Ja...direkt o direkt...datorn stod visst på när jag kom hem och Facebook var visst uppe och nån hade visst svarat på nåt mail jag skrivit dan innan så begåvad som man är vide den tiden på dygnet i det tillståndet skulle man ju ge sig på att skriva ett svar tillbaka där mitt i natten,
det kanske inte var det smartaste man gjort även om det kändes så då...:-)
Förlåt, du som fick det.


Nåväl, när jag kom upp på morgonen- o datorn fortfarande stod på med Facebook uppe...- såg jag att jag åter fått ett svar o insåg efter en koll av vad jag skrivit på natten att jag nog var tvungen att försöka reda ut vad jag snurrat om på natten,.
Jag tror dock det gick rätt bra för vem som än fick det är det en person som inte direkt är så...bekymmersam av sig- tack o lov :-)


Det blev en alldeles för j-vlig natt förresten o den där välbehövliga sömnen den lyste med sin frånvaro...
Lr jag somnade iofs rätt snabbt men vaknade av en sån idiotkrampattack i vänster vad.
Om ni nånsin gjort det förstår ni exakt vad jag menar- om ni aldrig gjort det så ska ni vara j-vligt glada för det.
Jag kan säga att man vaknar.
Och det ordentligt.
När detta sedan upprepar sig ett antal gånger till under natten- så fort man gör en rörelse med det där benet- så blir man lite less på det.
Jag lovar...


Så inte nog med att man var sliten sen kvällen innan, det blev inte mkt sömn innan solen började skina in genom fönstret igen.
Man var ju rätt måttligt pigg då, och istället för att ge sig ut o fika som planerat blev det frukost på hemmaplan vilket är ovanligt Rasslehelgen.
Faktum är dock att det blev det varenda dag detta år för jag pallade helt enkelt inte med att pallra mig ut på stan på morrnarna...:-)


Hur lr hur så somnade jag sen om o vaknade plötsligt- kvart över elva.
Konstaterande att ingen hört av sig innan jag kom på att nallen hade ju dött kvällen innan på Rassle så den satt i laddaren- avstängd...
När jag väl slog på¨den kom det en kaskad av meddelandepip, bland annat hade min käre vandringskollega en timme tidigare undrat när vi skulle gå...

Miss Li skulle ju spela redan vid tolv o det närmade sig snabbt.
En vandring till Rassle skulle inte hinnas med så det fick bli ett samtal till Taxi Morsan som ringdes in för att transportera oss till Högkvarteret.
Eller som hon tyckte vi sa när hon frågade var vi skulle av:
- Skulle ni hoppa av vid ölcafeet???
Jäpp, vid Tallbackens ölcafe...:-)


Hur lr hur Miss Li drog igång precis när vi kom utanför men det blev inte mkt Miss Li för vår del.
Någon hade nämligen kommit på den mindre lysande idén att placera Miss Li inne i Trädgården och där var det lögn i h-vete att komma in eftersom det var fullt.
Tjockt med folk stod långt utanför och försökte förgäves få en skymt av spelningen.
Kurre som kom efter hade dock lyckats ta sig in där i samband med att nån- mitt under spelningen och i detta kaos- dessutom plötsligt skulle köra in med en mattransport(!) i trädgården och det blev mer lr mindre kalabalik.


Jaja, stod o pratade lite med Granlund istället.
Han huserade som vanligt hemma hos en gammal LBK-målvakt o trogen festivalbesökare (en man som förrresten också berättade att han med sin dotter Bella besökt fotbollsplanen för första gången på länge vilket var riktigt kul att höra, för hon är en jättetalang om hon bara får vara hel nångång...apropå nåt helt annat).
Granlund såg annars mest fram emot lördagens två första band Palpitation o Hajen som skulle spela vid 10(!) på morgonen och jag insåg snabbt att det inte är ett klockslag som jag förknippar med att vara på Rassle...:-)


Så istället för Miss Li tog vi plats inne i ett försäljningstält eftersom det började regna, och där var vi fram till nästa spelning, då Armand Mirpour tog plats på scenen.
Det var en spelning som inte väckte så mkt känslor, hyfsad musik men lite för mkt oväsentligt mellansnack för att få nåt flyt.


Sen var det då dags för ett band jag verkligen ville se i form av Moofish Catfish.
Fast det blev lite av en besvikelse trots allt även om det inte var dåligt.
Det man hört av dem på Myspace tycker jag är riktigt bra och deras Ten days in a room är en fantastiskt fin popsingel men bandet har en del att putsa på som liveband och man kan åtminstone vara så förberedda att man vet vilken setlist man ska köra under spelningen.
Nu blev det paus mellan var o varannan låt medan man diskuterade vad man skulle spela för nåt...


Men det skulle bli ännu bättre och det snabbt.
För på Ängen intog Joel Alme scenen och han skulle komma att bjuda på en av helgens bästa spelningar.
Bitvis otroligt Springsteen runt'80-inspirerat med sitt blås och det kändes lite låtstöld här o var nästan, men det här vär något jag helt klart gillade.


Lika tilltalad var jag dock inte av Baboon Show som sen spelade i skogen även om deras Faster Harder är en riktigt bra låt så är det inte riktigt min grej.
Då är Florence Valentin som sen följde nåt som tilltalar mig betydligt mer.
De gör iockså en rivstart när de öppnar med sin senaste hit Spring Ricco, vilket må sägas vara ett udda drag men också ett bra sätt att få med publiken direkt.
Florence har ju några riktigt bra låtar på sitt samvete med sig i bagaget och Pokerkväll och Upp på social håller alltid bra, men kanske det inte riktigt håller för en hel konsert med låtmaterialet.
Man tappade lite intresset stundtals i a f.


Sen skulle radioliraren Navid Modiri lira i Skogen, men efter lite nätlyssning valde vi hans spelning för en välbehövlig paus i öltältet istället, jag Tappen o Kurre.
Även Tången anslöt efter en kortare lyssning på Modiri.
I just detta öltält presterade f ö Jensamannen en stund senare kvällens prestation när han lyckades äntra öltältet, svepa en öl o vara tillbaka ute igen inom loppet av typ en minut...:-)
Vi väntade också på att Tallen skulle anlända dennda dag men hörde inget förrän framåt midnatt då han plötsligt meddelade att han fastnat med sin kompis whiskeyn hemma i soffan...:-)


Nästa band på Ängen var Does It Offend You, Yeah? som haussats av en del folk i omgivningen men njae inte min grej det heller.
Fast...jämfört med Moderat Likvidation som därefter spelade i Skogen så var det riktigt bra...
Kan säga att vi inte lyssnade så många låtar på likvidationen innan vi kom fram till att Pastamannen skulle besökas istället.


Detta i väntan på att Markus Krunegård skulle inta scenen på Ängen.
I samma veva dök också en anann lirare upp från ingenstans, den så kallade Hulumannen.
Vem han var har jag inte en susning om men han bara dök upp där o berättade att Krunegård var bäst samt nåt om att han var säker på att Hells Angels inte huserat i Hulu.
Han förklarade också att han rökt på i campen på torsdagen och sovit i 14 timmar...
Man skulle kunna kalla killen för pratglad, men han var trevlig och parkerade hos oss under Krunegårds spelning.
Om nån undrar så är Hulu ett samhälle/ by utanför Ulricehamn...
Hulumannen hängde f ö sen med Tången hem för att dricka grogg innan de kom tillbaka senare på kvällen...
Krunegård då? Ja han gjorde hur som helst en spelning jag tycker var lite bättre än förra årets, men där Jag är en vampyr som låt fortfarande är i en klass för sig.


Sen blev det mer electro igen när Metronomy spelade i Skogen och det var kanske ingen spelning som satte satte sig på näthinnan hos mig.
Däremot var Aeroplane som sedan följde inne i trädgården riktigt bra dans/disco, och nåt jag till exempel tyckte var bra mkt bättre än betydligt mer haussade Boys Noize kvällen innan.
Late Of The Pier stod sedan på scenen men då befann vi oss åter i öltältet- samspråkade med Kurre o vi var överens om hur j-vla gemytligt o trevligt Rassle faktiskt fortfarande är-  och jag ska erkänna att jag inte minns så mkt av den spelningen.


Det gör jag däremot av The Wombats som sedan avslutade nere i skogen med en riktigt bra spelning- fredagens bästa ihop med Joel Alme-  och ett sjuhelsikes tryck på publiken i natten där det var allsång så det dånade i deras "Let's dance to Joy Division".
Den o "Backfire @ the disco" är två suveränt bra låtar och för mig blev det här en riktigt bra avslutning på kvällen.


När sen Simian Mobile Disco drog igång i trädgården drog jag, Tappen o Kurre hemåt.
Även om vi stötte på ännu ett "mobile disco" på husvagnscampinegn där fullt med folk dansade mitt på vägen...:-)
Den låååånga vandringen gick den här kvällen väldigt lätt av nån anledning, det enda vi funderade över var möjligen vad polisen sysslade med i centrum men det är en helt annan historia.


Nu var det bara att ladda om för lördagen, den sista dagen på årets Rassle, men den ska jag försöka återkomma till när jag vabnar...om jag orkar.
..behöver sova lite...
Men- det bästa är kvar...:-)
Det hade jag aldrig trott innan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0